dilluns, 3 d’octubre del 2016

L'IMATGE AL LLARG DE LA HISTÒRIA

El que ve a continuació és una síntesi del que ha representat la imatge i l'art al llarg de la història segons l'època i el context històric on es trobés.



LA PREHISTÒRIA


· PALEOLÍTIC


L'artista del Paleolític tenia el paper de xaman de la tribu. Les seves obres eren de caràcter màgic-religiós i tenien la funció d'atraure a la cacera. És a dir, era un pesament simbòlic funcional amb una estètica no intencional. En elles hi havia representades escenes de caça on hi apareixen homes i animals pintats en una o dos tonalitats diferents de color els quals s'obtenien a partir de pigments naturals.

Fixant-nos en aquest tipus d'obres i en moltes de les que veurem a continuació, podem observar que les institucions religioses han tingut un paper molt determinant en la creació artística al llarg de la història.


(Font: mihistoriauniversal.com)

(Font: abc.es)



· NEOLÍTIC


Al neolític hi va haver una revolució agrícola que va provocar un canvi en l'estil de vida de l'home (sedentarització, divisió del treball, aparició de l'oci i major complexitat de pensament).

L'artista, que abans era el xaman, va ser substituit per l'artesà i el motiu de les obres va ser canviat també i es va convertir en la representació de l'home social. Amb la domesticació dels animals aquests van perdre la seva posició.


     (Font: repro-arte.com) 
(Font: pinterest)







L'ANTIC EGIPTE



Egipte era una societat teocèntrica, per tant, l'art tenia una funció religiosa on s'exaltava el poder dels reis i els faraons, que eren el major rang social i per aquest motiu es centraven molt en la seva figura a l'hora de crear art. El que és important és que els egipcis no buscaven representar a realitat ja que intentaven plasmar allò que era sagrat per a ells.

En la pintura hi predominaven les figures juxtaposades en plans superposats; les imatges amb criteri jeràrquic, que reflexaven la seva societat també jeràrquica i el cànon de perfil.

(Font: es.dreamstime.com)


L'arquitectura constava de tres tipus de construccions: piràmides, temples i tombes.

Temple d'Edfu (Font:egypttailormade.net)


I l'escultura seguia la llei de la frontalitat. Normalment les feien amb els braços enganxats als costats del cos, un peu una mica més endavant per donar sensació de moviment i els punys de les mans tancats ja que no tenien les tècniques suficients com per fer-los detallats.




L'ART GRECOLLATÍ


· GRÈCIA

Hi va haver un desenvolupament del comerç que va comportar l'aparició de la burgesia mercantil que va portar uns nous valors. A partir d'allà enlloc de centrar les seves accions en Déu, tot girava al voltant de l'home. Aquest antropocentrisme va fer que l'artista tingues un valor social superior.

En aquesta època, l'art va adoptar una funció religiosa i mitològica que unida a l'antropocentrisme va portar l'importància del concepte de bellesa. Amb això va venir l'exaltació de la Polis. És a dir que tot el que es feia era per fer propaganda de la Polis i del seu poder.

- Arquitectura: 

Predominaven sobretot les columnes, i hi havia tres diferents tipus de capitells que van marcar els tres ordres arquitectònics grecs: dòric, jònic i corinti.


Atena Nike, Ictinos i Calícrates (Font: pinterest)



- Escultura:

Per l'esculturano hi havia uns límits ni unes regles a seguir, l'artista tenia plena llibertat d'expresió pero tot i així es buscava la perfecció, per aquest motiu predominaven els cossos forts, la perfecció dels trets físics, el moviment i l'expressió de divinitat. Per aconseguir tot això es seguia un cànon de bellesa implantat per Policlet que consiestia en que la figura humana havia de medir 7 cops el cap. Altres figures importants en l'evolució del cànon de bellesa van ser Miró, Fídies, Escopes i Lísip.


Venus de Milo (Font: wikipedia)

· ROMA

A Roma la cultura era teocèntrica, venerava als déus i a l'emperador. L'artista era totalment anònim a servei de l'Estat i la funció de l'art era propagandística per promoure la política. Era un art utilitari. A part, també representava ideals estètics.


Arquitectura: 


L' arquitectura romana era monumental. Feia servir edificis de grans dimensions per tal de glorificar la grandesa de l'imperi Romà i demostrar que persistiria al llarg del temps. Com ja s'ha dit anteriorment, tenia una utilitat propagandística que expressava el poder de Roma, que controlava la vida, tant privada com pública dels ciutadans.

El Panteó, Agrippa (Font: www.keyword-suggestions.com)


Escultura:


Molt influïda per l'escultura grega buscava també la perfecció i l'equilibri de la bellesa jugant amb diferents postures del cos humà. Amb això van aconseguir retrats molt realistes dels emperadors i les grans figures, que eren a qui veneraven i associaven el poder. Els glorificaven.

August de Prima Porta
Juli Cèsar





















-Pintura:

De la pintura romana s'han trobat molts pocs exemplars, només a la ciutat de Pompeia, on la majoria són mosaics en els quals s'hi mostra o escenes de la mitologia o religioses, o bé algún cartell com ara el Cave Canem.


El sacrifici d'Ifigènia (Font: www.xtec.cat)
Cave Canem






DE L'EDAT MITJANA AL BARROC

· ART PREROMÀNIC

- Art Visigòtic:

Les obres d'aquesta època (s.VII) contaven d'una planta basilical o de creu grega amb un àbsis rectangular a l'exterior. Feien servir columnes i pilars om a suport amb capitells corintis molt simples. 



(Font: agrega.juntadeandalucia.es)

- Art Asturià: 

Volien deixar en memoria el regne Visigot que hi havia hagut a Toledo ja que se'n consideraven hereders. L'arquitectura estava feta de maó. Predominava l'arc de mig punt i la volta de canó que era sovint reforçada amb arcs.
(Font: marcelodelcampo.blogspot.com)



·ART ROMÀNIC

És un estil que va sorgir a cada país amb característiques pròpies, però es podria dir que va ser el primer estil purament cristià i europeu. El motiu d'aquest estil és clarament raligiós ja que va sorgir en un moment de renovació espiritual i per tant es va difondre per europa degut a la construcció de nombroses esglésies i monestirs arreu.


Església de Barberà del Vallès (Font: Flickr)
Sant Climent de Taüll











· ART GÒTIC


La seva arquitectura es caracteritza per l'arc ogival, del que deriva la volta de creueria. Aquests van comportar que es pogués construir amb sostres molt més alts i per tant uns edificis més monumentals.

Catedral del Mar


La temàtica de la pintura gòtica era religiosa. Representava personatges importants en la religió però amb la característica que sels dotava de característiques humanes més que de divines. Mostraven emocions trencant així amb el hieratisme i el formalisme romànic.


La Marededéu dels consellers (Font: museunacional.cat)


· ART RENAIXENTISTA


L'artista treballava al servei de la Cort i per tant va aparèixer el mecenatge, ja que el dit artista necessitava un mecenes que facilités la venda i promoció de les seves obres. Així surt de l'anonimat i adopta prestigi.La funció de l'art era religiosa i profana i retornen els temes mitològics. L'antropocentrisme domina l'època.


El naixement de Venus, Botticelli




· ART BARROC

Es va perdre la cultura antropocèntrica i l'objectiu de l'art va canviar per ser impressionar i emocionar. Es dóna molta importància al tema decoratiu, l'estètica clàssica es deixa enrere i els artistes busquen mostrar alguna cosa més original als públics. Per tant opten per una representació més fantasiosa, centrant-se en la mitologia i la religió.

Apol·lo i Dafne, Bernini (Font: apuntes de babel)


· EL ROCOCÓ


El Rococó es caracteritza per ser un art individualista, gens formal. Tenia colors lluminosos i suaus i molts detalls i ornaments. No té cap influència religiosa i la pintura mostra escenes de la vida diaria i relacions humanes, personatges de la societat del moment, etc.

El gronxador, Fragonard












SEGLE XX

En aquest segle l'art va estar influenciat bàsicament per la política i la societat. El que passava era plasmat pels artistes en les seves obres. És a dir, tant la primera com la segona guerra mundial van influir, sobretot en la pintura, ja que nombrosos artistes van plasmar els fets en els seus llenços. I així com la guerra també ho va fer el crack del 39 i etc. A partir dels anys 30 va haver-hi un progrés cietífic i tecnològic molt notable en la indústria.

En quant a l'art, podem trobar dos moviments molt importants durant el segle XX: les avantguardes i lel postmodernisme.



· L'AVANTGUARDISME



Els artistes d'avanguarda el que buscaven era sortir del comú. Rebutjaven aquella societat monòtona i s'enfrontaven a les situacions establertes i acceptades per la societat del moment. El que volien era un progrés social i el cercaven a partir de renovar, experimentar i distorsionar les representacions artístiques que s'havien fet fins llavors.

A partir d'aquesta idea van sorgir diferents tendències en la pintura:

- Fauvisme: El color es repartia pel llenç de forma arbitrària en relació a la seva pròpia subjectivitat.


Charing Cross bridge, Andre Derain (Font: es.wahooart.com)

- Expressionisme: Es deformava la realitat per tal d'expressar una forma més subjectiva de la naturalesa i l'ésser humà.



El crit, Munch 

- Cubisme: Representava les figures mitjançant la superposició dels plans que composaven la seva superfície.



Les senyoretes d'Avinyó, Picasso (Font:gustavoarielswartz.org)

-Futurisme: El futurisme buscava apropar-se a una realitat més profunda, intentant representar el moviment i la velocitat i multiplicant la representació successiva de la mateixa figura en diferents estats de la seva forma.


Formes úniques de la continuïtat en l'espai, Boccioni

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada