dilluns, 17 d’octubre del 2016

EFECTES EMOCIONALS DE LA MÚSICA

10 BANDES SONORES QUE DESPERTEN EMOCIONS


Tot seguit analitzaré 10 bandes sonores de pel·lícules segons els rangs de Friedman. Aquest estudi es fa a partir d'una sèrie de cançons escoltades per un públic. Els oients assignen una sèrie d'emocions a cadascun dels fragmens que escolten i aquestes es representen en un gràfic on es veuen reflexats els resultats generals.

Aquest és l'exemple d'un fragment de música andina:




La majoria del públic va atribuir-li a la cançó sentiments com l'alegria, l'amor, la tranquilitat o el plaer, mentre que només una petita part va considerar-la trista, humiliant, o que desprenia odi. Per tant, com es pot observar, predomina el costat esquerre (emocions positives), per sobre del dret (emocions negatives). 

Aquestes són les bandes sonores que jo he escollit i comentaré a continuació:



Amelie





En la meva opinió, en aquesta cançó predominarien clarament les emocions positives, és a dir, el cantó esquerre del gràfic. Per mi aquesta cançó desprèn entusiasme, satisfacció, alegria, grat, amor i tranquilitat.



La vida es bella






Aquesta cançó em transmet satisfacció, grat, amor, i allejuament; però per l'altra banda, a causa de l'argument de la pel·lícula també em dóna la sensació de tristesa i dolor. En aquest cas el gràfic potser estaria una mica més equilibrat però seguiria tenint molt més pes la part de les emocions positives.



Lo imposible





Lo imposible és una pel·lícula que posa els pels de punta i la seva banda sonora no podia ser menys. Em transmet molt poques sensacions positives: valor, tranquilitat i alleujament, perquè em sembla que és cap al final de la pel·lícula que ja s'ha retrobat tota la família. Però al haver vist el film sencer les emocions que se'm queden dins són agotament, tristesa, dolor i aversió. 

Per tant, en aquest cas, el cantó dret del gràfic seria el que predominaria.



Intocable





La banda sonora d'aquesta preciosa pel·lícula m'inspira valor, grat, plaer, amor, tranquilitat, certesa i alleujament. Però sí que és veritat que sobretot en la segona part de la cançó em fa pensar en la por, la humiliació, el dolor, la aversió i el dubte. En aquest cas el gràfic estaria molt igualat per tots dos cantons.



Avatar





Aquesta pel·lícula plena d'aventura, acció i emoció, té una banda sonora totalment adient. Fa sentir mil emocions, per tant jo crec que aquest gràfic també estaria molt igualat dels dos cantons. Però si agafem el primer fragment de la cançó (fins al minut 1:39), podria dir que m'inspira sorpresa, desig, amor, tranquilitat i certesa. És a dir, predominarien les emocions positives.




Gladiator





La banda sonora de Gladiator inspira clarament emocions positives: vigor, satisfacció, valor, certesa i alleujament. Encara que per altra banda percebo una mica de dolor o tensió, però de totes maneres seguiria sent més clar el cantó esquerra del gràfic.




Blade runner





A diferència de totes les bandes sonores que he comentat fins ara, en aquesta hi predominen emocions com el vigor, que es toca amb la tensió, el dubte, l'aversió, l'agotament o la por. Així que en aquest cas el gràfic sortiria molt més elevat en la part dreta.




Cadena de favores





Generalment les emocions que em provoca aquesta cançó tan emotiva i el moment final de la pel·lícula en que sona són tranquilitat, tristesa i dolor. Per tant, clarament predominaria la part negativa.




Begin Again





La banda sonora de Begin Again és una de les meves preferides, i aquesta cançó en especial m'inspira satisfacció, valor, grat, tranquilitat, certesa, alleujament i per el pes que té en la pel·lícula, dolor i tristesa, ja que la protagonista s'està intentant recuperar d'un desamor. 

Per aquest motiu el gràfic tindria molt més pes en el cantó esquerra però no treu que també tingui elements en el cantó dret.



En busca de la felicidad







Aquesta cançó em produeix molt bones emocions. D'entre elles el vigor, l'entusiasme, la sorpresa, l'alegria, el valor, la certesa i l'amor. Clarament la part de les emocions positives és la que predominaria al gràfic dels rangs de Friedman.




10 ESPOTS PUBLICITARIS BASATS EN LA MÚSICA




Estrella Damm 



















En aquest anunci podem veure com un grup d'amics van de viatge a Menorca durant l'estiu. Com tots es anuncis d'Estrella Damm, desprèn llibertat, hi apareixen joves que s'ho passen bé, que gaudeixen, i què millor per acompanyar-ho que una Estrella.

La cançó de The Triangles és molt animada i va perfectament lligada amb la festa i el gaudir que intenta transmetre l'anunci. Sense música d'aquest tipus és evident que no hauria tingut el mateix efecte en el públic i no inspiraria les mateixes sensacions. 

A més és una cançó que fins i tot a hores d'ara a moltíssima gent li recorda a aquest anunci d'Estrella, o si més no, els ve la sensació de felicitat.



Coca Cola




















Aquest, tot i ser del 2011, és un anunci de Coca Cola dels que encara se'n parla. És un anunci molt emotiu en el que es mostra la situació actual del món: per una banda s'ensenyen xifres de fets com la creació de bombes, creació de bitllets, la venta d'armes, la construcció de tancs..; i per l'altra, es mostren dades de fets relacionats amb l'amor, la família, l'infantesa... . Com a conclusió se'n treu que Coca Cola vetlla per un món millor.

A tot això, se li afegeix la música, que mentre apareixen imatges de les dades de les que ens informen, també es mostren un seguit de nens, tots de diferents races, cantant una cançó molt emotiva  la qual s'enganxa bastant. Li aporta importància i més força al missatge ja que les veus dolces dels nens és com si et volguéssin dir que intentis millorar el món pel bé dels futurs adults que hi haurà, per a que puguin viure en un lloc on no hi hagi violència ni discriminació. 



Campofrío




















Campofrío, la marca d'embotit, ens va portar l'any passat un anunci ple d'emotivitat, en el qual un home, després de molt de temps, es desperta del coma en el que es trobava. No s'enrecorda de res i al llarg de l'anunci la família, amics i la gent del seu voltant fan més fàcil que ho vagi coneixent tot un altre cop.

Durant l'anunci no es mostra ni el logotip del vídeo ni cap paquet del producte ni se'n diu res. L'únic que surt és embotit però sense estar envasat ni amb cap etiqueta. Fins al final de tot no surt el logo de la marca i tampoc es diu res sobre el gust o les característiques del menjar.

Però un factor important que tampoc es menciona, però és el que volen transmetre amb la música, és que és un producte 100% espanyol, produït i distribuït a Espanya, i la cançó de flamenc ho transmet a la perfecció. No es diu en cap moment però per si sola la música li transmet al receptor i ell ho rep.



Loteria de nadal



















L'anunci de la loteria de nadal de l'any passat és d'aquells en que la música ho diu tot, no calen paraules per entendre el missatge que es vol transmetre. En tot l'anunci no es diu pràcticament ni una paraula, cap personatge parla, però això no fa que s'entengui menys el que es vol dir.

Hi apareix un home que treballa en una fàbrica de maniquís de vigilant a la nit, i la cançó al principi transmet soledat, només sona un piano i es veu al protagonista sol i sembla que no tingui amics o no es senti estimat, ja que treballa sol i la única companyia que té son els maniquís.

Ell alegra els matins a la gent que hi treballa de dia preparant-los sorpreses durant la nit perquè l'endemà se les trobin, però es segueix sentint sol. Quan apareixen els altres treballadors la musica fa un canvi i toca més d'un instrument a l'hora. 

El dia de la loteria de nadal, els treballadors de la fàbrica guanyen el premi més gran i ell està trist perquè no n'ha comprat i es sent excluït de la resta d'empleats. No obstant, aquests li preparen una festa per dir-li que li han comprat un butlletí i aquí la música torna a fer un canvi emotiu.

La música juga un paper molt important en aquest anunci perquè, com he dit, no fan falta les paraules per transmetre el que volen dir, la cançó emotiva i lenta fa que l'espectador senti pena per el protagonista i també felicitat quan ell la sent, que és el que es busca, fer empatitzar el públic amb en Justino, i per tant que comprin un número de loteria.



Ikea


















Ikea ens presenta un anunci on uns quants nens escriuen dues cartes, una als reis mags i una altra als seus pares. Al preguntar-los quina de les dos enviarien, tots afirmen que la dels seus pares. D'aquesta manera, a part d'emocionar-nos, l'empresa ens recorda que la família i la llar és el que realment s'ha de cuidar i el que ens manté de peus a terra.

La música d'aquest spot potser no té un pes tan important com en els altres exemples, però és sens dubte un factor que, ja només començar amb unes notes de piano, inspira intriga, i més tard aporta aquest toc infantil, tendre, suau, que s'associa als nens petits. D'aquesta manera es potencia la tendresa que es provoca en l'espectador.



212 vip


















La fragància 212 VIP de Carolina Herrera, per anunciar el seu producte utilitza una cançó amb uns tocs electrònics que es podrien associar amb la joventut, ja que és el jovent el que escolta aquest tipus de música, no la gent gran. La seva lletra li aporta sofisticació ja que diu les paraules: "Estàs a la llista de convidats", "ella sí", "ella no", "ell sí", etc.

Per tant, es podria considerar que la música té un pes important a l'hora de que el públic es construeixi una imatge del producte. La cançó ajuda a que la colònia es vegi com un producte sofisticat que porten les noies joves i amb ganes de festa.


Nina Ricci


















En aquest cas, Nina Ricci, per al seu perfum ha fet servir una cançó cantada per una noia, amb veu molt dolça, molt suau, que transmet dolçor, així com l'estètica de l'anunci. D'aquesta manera, el consumidor pot deduir que la colònia farà una olor dolça i floral.

Això demostra que en spots de productes com la colònia, els quals has de saber quina olor fan abans de comprar-les, poden transmetre't l'olor i les sensacions que no es poden passar a través de la televisió amb altres medis, com la música.



Axe



















Aquest spot d'Axe, el qual va crear molta polèmica el seu dia per tenir tendències masclistes, també potencia el seu missatge amb la música.

El que es vol dir al receptor és que el desodorant fa una olor tan espectacular que, no només les noies s'enamoraran del que el porti només olorant-lo; sinó que, fins i tot, els àngels cauran del cel.

Per tant, la cançó triada per a aquest anunci és molt intensa, amb el volum bastant alt i moltes veus que canten com si es tractés d'un cor d'església.  S'assembla a música celestial. Per tal motiu el fet que els àngels caiguin del cel queda potenciadíssim i impressiona molt més.



Vodafone 


















Vodafone promociona la seva potència i la de les seves targetes de memòria amb un spot en el que un home inserta una d'aquestes targetes a un ou i a partir d'aqui es va transformant fins que s'acaba convertint en una nau espacial.

La música li otorga un sentit molt aventurer, ja que té un ritme molt marcat i ràpid, i alhora amb sons metàl·lics, que és la sensació que dónen els materials del que estan fets els éssers que evolucionen en aquest spot, i també les targetes.



Volkswagen



















Per últim, aquest anunci de Volkswagen no necessita res més que la cançó i la imatge per mostrar-nos el seu model de cotxe. Realment no té massa a veure el que passa al spot amb el que s'anuncia. Però està fet precisament per això, per captar l'atenció de l'espectador fent servir elements de la pel·lícula d'Star Wars, la qual tothom coneix.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada